عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر افتتاح شد


راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر افتتاح شد

با حضور رؤسای جمهور سه کشور ایران- ترکمنستان و قزاقستان، خط آهن ترانزیتی شرق دریای خزر افتتاح شد.

وی، مراسم بهره برداری از این خط آهن مشترک را یک مراسم تاریخی و به یادماندنی برای کشورهای منطقه بویژه سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران دانست و گفت: ما سه کشور گر چه از لحاظ سیاسی دارای استقلال کامل و نظام خاص حکومتی و حقوقی خود هستیم اما از لحاظ تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آنچنان به هم نزدیک هستیم که شاید نظیر این وحدت، اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت و این زیربنا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

رییس جمهوری اظهارداشت: ملت‌های ما از ما می‌خواهند که شرایط را آنچنان مهیا کنیم تا روابط مختلف ملت‌ها و دولت‌های این منطقه و بویژه این سه کشور همسایه که هر سه در کنار دریای خزر نیز حضور دارند بهم نزدیک‌تر و پیوسته‌تر بشود.

دکتر روحانی افزود: مردم از ما می‌خواهند راحت‌تر به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند، کالای آنها مناسب‌تر به دست کشورهای دیگر برسد، ارتباطات را آنچنان توسعه دهیم تا شرایط برای همکاری‌های مختلف سه ملت بزرگ ایران، ترکمنستان و قزاقستان را نزدیک‌تر کنیم.

رییس جمهوری اظهارداشت: امروز قدم مهمی را در راه احیای خواست مردم این منطقه برداشته ایم . امروز این خط آهن نه تنها سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را بهم متصل می کند بلکه این راه‌اهن وسیله‌ای خواهد بود که راحت‌تر این سه کشور به خلیج فارس، دریای عمان، به کشورهای شرقی منطقه، چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه دسترسی داشته باشند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه این قدم، قدم پایانی ما نیست ، افزود: ظرفیت این خط آهن را باید بیش از پیش بالا ببریم وجمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مرحله دوم با کمک و همکاری دو کشور ترکمنستان و قزاقستان این راه‌آهن را به نقاط جدید تری متصل بکند. ما در سال‌های آینده این راه‌آهن را به دریای عمان متصل خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: باید تلاش کنیم انتقال کالا بین کشورها ارزان‌تر و همکاری اقتصادی بین کشورهای منطقه باصرفه‌تر شود و بنابراین در کنار اقدامی که در بخش خطوط ریلی انجام داده‌ایم در آینده باید در زمینه جاده و کشتیرانی انجام دهیم.

دکتر روحانی افزود: ما می توانیم با خطوط ارتباطی کشورهای عضو سازمان اکو را به کشورهای عضو سازمان شانگهای متصل کنیم و شرایط را حتی برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم. بنابراین امروز روز مسرت‌بخشی برای کشور‌های منطقه و آغازی برای ارتباطات نزدیک‌تر خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: باید اقدامات مؤثر دیگری برای رفت و آمد مسافرین، تسهیل روادید بین تجار و مردم کشورهای منطقه، ایجاد مقررات برای حمل و نقل راحت‌تر و سریع‌تر انواع کالاها ، انجام دهیم و شرایط بهتری را برای اقتصاد خودمان، اقتصاد منطقه و در نهایت برای رفاه مردم خودمان و مردم منطقه فراهم بکنیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: اتصال این خط راه‌آهن نه تنها روز شادمانی و خوشحالی برای سه کشور بلکه روز شادمانی برای کشورهای منطقه و همه کشورهایی است که می‌توانند باواسطه و بی‌واسطه از این راه آهن استفاده کنند.

دکتر روحانی همچنین از پذیرایی گرم و صمیمانه رییس‌ جمهوری ترکمنستان قدردانی کرد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : کلاله
  • بازدید : 951
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 247

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 221
بازدید ماه:5916
بازدید سال:15796
بازدید کل:1486962