عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » باید حضور عشایر در منطقه زنده نگه داشته شود

فرماندار کلاله در جلسه کمیسیون عشایری گفت :

باید حضور عشایر در منطقه زنده نگه داشته شود

 باید حضور عشایر در منطقه زنده نگه داشته شود

فرماندار کلاله در جلسه کمیسون عشایری با اشاره به ثمرات عشایر برای منطقه گفت : باید حضور عشایر در منطقه زنده نگه داشته شود

نصرت برزگر در ادامه افزود : نگهداری و حفظ مراتع بستگی به حضور عشایر دارد .

وی در ادامه اظهار داشت : یکی از علل از بین رفتن مراتع تعرض کشاورزان به مراتع است و نبود نظارت جامع و نیروی انسانی و ادوات در نگهداری مراتع و جنگلهاست به صورتیکه اگر نقشه 40 سال گذشته منطقه رویت شود خواهیم دید که چه میزان از مراتع و جنگلها توسط سودجویان از بین رفته است .

فرماندار کلاله گفت: نگاه ما در کل حفظ مراتع و حمایت از عشایر و دامداران دارای مجوز بهره برداری است .

برزگر افزود : شهرستان های کلاله ، مراوه تپه و گنبد 3 شهر عشایری استان است و این در حالیست که برخی نگاه های به نحوی است که گویا از این امر بی اطلاع اند .

وی با اشاره به آتش سوزی بنه های و خانه های عشایر گفت :متاسفانه با تمام تلاش مسئولین شاهد وقوع آتش سوزی و تعرض به بنه ها و منازل عشایر هستیم و باید سعی کنیم تا امنیت عشایر را با کمک خود آنان و مردم بومی منطقه حفظ و افزایش دهیم .

فرماندار در ادامه خواستار کنترل جدی امور عشایری و منابع طبیعی بر دامداران غیر مجازی که به مراتع ضرر می رسانند شد و گفت :باید به هر نحو ممکن دستگاه های مسئول در کنترل این معزل کمک کنند .

علی پور مدیرکل امور عشایری نیز در ادامه افزود : عشایری از دام های مازاد پشتیبانی نمیکند و عشایر دارای مجوز از سوی منابع طبیعی ممیزی شده اند و مراتع و مکان و زمان بهره برداری آنان نیز مشخص شده است و کسی که از این قانون تبعیت نکند ما بعنوان دستگاه متولی عشایر از آنان پشتیبانی نمیکنیم .

وی سپس با اشاره به تعرض به مراتع گفت : عشایر شاید تعدادی دام بیشتر برای چرا به مراتع بیاورند ولی هیچگاه مراتع را شخم نمیزنند چرا که زندگیشان وابسته به این مراتع است

علی پور افزود : امروز ما شاهد تعرض شدید به مراتع هستیم به طوریکه تپه ماهورها را هم شخم زده اند و در اینجا لازم میدانم تا این هشدار را بدهم که اگر منابع طبیعی اقدامی در راستای شناسایی و باز پس گیری این مراتع نکند تبعات جبران ناپذیری از جمله فرسایش خاک ، کاهش مراتع و به تبع آن کوچ عشایر را شاهد خواهیم بود .

مدیرکل عشایری استان افزود : امسال 15 بنه عشایر که متعلق به 9 خانوار بود در آتش سوخت و نیاز مبرم به اسکان موقت این 9 خانوار داریم و همینجا از هلال احمر درخواست میکنیم تا نسبت به امداد و کمک به این عشایر اقدام کنند و چادرهای لازم را برای این قشر از جماعه که سنگربانان این مرز و بوم هستند محیا کنند .

وی در ادامه دیگر مشکل عشایر را نبود راه ارتباطی مناسب بود و خواستار تسطیح راه های عشایری شد تا آنان بتوانند به راحتی امورات خود را بگذرانند و ما نیز بتوانیم خدمات بهتر در کمترین وقت ممکن به آنان ارائه کنیم و ما بعنوان متولی باید برای حفظ و حمایت از عشایر تمام تلاش خود را بکنیم .

بشکوفه رئیس منابع طبیعی شهرستان نیز در ادامه گفت : منابع طبیعی با توجه به کاهش نیروی انسانی و کمبود ادوات و ماشین آلات و گستردگی منطقه توانایی تامین امنیت عشایر را ندارد و باید با هماهنگی نیروی انتظامی افراد مورد اعتماد آنان تعیین و به نیروی انتظامی معرفی شود تا در صورت بروز حادثه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند تا در کمترین وقت ممکن به آنان امداد رسانی شود .

وی یکی از مشکلات فراروی عشایر را بیمه شغلی آنان عنوان کرد و افزود : باید به این مسئله مورد توجه جدی امور عشایری قرار بگیرد تا آنان هم بتوانند از مزایا و خدمات بیمه بازنشستگی برخوردار شوند .

رئیس منابع طبیعی در ادامه اظهار داشت : متاسفانه در بخش نیرو با کاهش شدید مواجه بودیم و از طرفی هم تعرض به مراتع هم زیاد شده .

وی کلاله را یکی از شهرستان هایی عنوان کرد که بیشترین و متعرض و پرونده را در سطح استان دارد که حسب سیکل طی مراحل قضایی روند رسیدگی به این پرونده ها به کندی پیش می رود .

باید حضور عشایر در منطقه زنده نگه داشته شود

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : کلاله
  • بازدید : 650
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1175

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 346
بازدید دیروز: 231
بازدید ماه:5507
بازدید سال:15387
بازدید کل:1486553